خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/09/28 - 16:45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
حسینی:

نگرش احتیاطی دولت در برآورد منابع بودجه خوب است/احکام بودجه  نیاز به اصلاح دارند

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 معتقد است ؛دولت در لایحه بودجه سال آینده سعی داشته هم به لحاظ نظری اصلاح ساختاری در منابع انجام دهد و هم به لحاظ تجربی از واقعیت های 9 ماهه اخیر امسال و حتی سالهای قبل درس بگیرد.

سید شمس الدین حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در توصیه هایی پیرو بررسی لایحه بودجه سال 1403 در صحن علنی مجلس گفت: ما نه براساس ایده آل‌ها، که بودجه را براساس واقعیت‌ها تصویب می کنیم.



نماینده مردم «تنکابن، رامسر و عباس آباد» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس فردا وارد بررسی کلیات لایحه بودجه خواهد شد و نه جزئیات، ادامه داد: حتی در زمان بررسی کلیات ما روی چهار محور و موضوع متمرکز هستیم.



احکام بودجه  نیاز به اصلاح دارند



عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 با بیان اینکه نخست بر روی احکام بودجه متمرکز خواهیم شد، ادامه داد: بنده احکام بودجه را بررسی کرده‌ام و این احکام حتما احکامی هستند که نیاز به اصلاح دارند کما اینکه جای برخی از احکام در لایحه خالی است، اما فرض ما این است که با تصویب طرح تامین مالی تولید و زیرساخت ها و یا تصویب قانون الحاق 3 این موارد به صورت قانون دائمی در بودجه لحاظ شوند.



نگرش احتیاطی دولت در برآورد منابع بودجه



وی با اشاره به منابع بودجه سال 1403 بیان کرد: دولت منابع بودجه را در مجموع با رعایت و جانب احتیاط برآورد کرده است و این نگرش خوبی است. همچنین دولت سعی کرده تا رشد درآمدها را بالاتر ببیند  و اما واگذاری دارایی های مالی را رشد کمتری بدهد. همچنین رشد در بخش واگذاری اموال در لایحه دولت، با توجه به آن چیزی که اتفاق افتاده در مجموع منفی است.



دولت به لحاظ تجربی در تدوین بودجه از واقعیت‌های 9 ماهه اخیر درس گرفته است/ دولت در لایحه بودجه کسری تراز عملیاتی را کاهش داده است



عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 با بیان اینکه دولت در لایحه فوق سعی داشته هم به لحاظ نظری اصلاح ساختاری در منابع انجام دهد و هم به لحاظ تجربی از واقعیت های 9 ماهه اخیر امسال و حتی سالهای قبل درس بگیرد، بیان کرد: همچنین دولت در لایحه فوق کسری تراز عملیاتی را کاهش داده است بنابراین دولت به لحاظ بودجه نویسی این فرصت را پیدا کرده است که تعهدات خالص کمتری را ایجاد کند و همین طور از واگذاری دارایی های سرمایه ای و مصرف آن در امور جاری اجتناب کند.



این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فروض بودجه سال آتی بیان کرد: عموم فروض بودجه واقع بینانه است. با این حال همه مواردی که گفته شد بدین معنا نیست که این بودجه، یک بودجه ایده ال است  و قابلیت اصلاح ندارد، حتی این بودجه نسبت به مقدرویت ها و واقعیت ها بایستی  اصلاحاتی در آن صورت گیرد.



دغدغه‌های موجود درباره بودجه همچنان وجود دارد



حسینی با بیان اینکه دغدغه های موجود درباره بودجه همچنان وجود دارد، بیان کرد: ما می بایست به نوعی برای پوشش اقشار آسیب پذیر و بازنشستگان منابع پایدار و نسبتا مکفی پیش‌بینی کنیم؛ که این مهم باید پس از تصویب کلیات لایحه بودجه، مدنظر قرار گیرد.



وی با بیان اینکه نمایندگان نباید زمان لازم درباره بررسی بودجه را از دست بدهند،گفت: قانون بودجه دو شوری و دو مرحله ای است.



حسینی ادامه داد:این اولین سالی است که ما قصد داریم یک قانون بودجه دوشوری و دو مرحله ای را بررسی می کنیم. طبق ائین نامه اصلاحی مجلس ما می بایست در دهه اول آبان ماه تکلیف کلیات را مشخص می کردیم این درحالی است که ما در دهه سوم آذر ماه قرار داریم و اما کلیات بودجه تعیین تکلیف نشده است. بنده نگرانی این را دارم که اگر کلیات لایحه بودجه به تصویب مجلس نرسد،خدای ناکرده ناگزیر از بودجه دو دوازدهم شویم. بنابراین حتما دوستان ما متوجه هستند که ما در فصل انتخابات هستیم و چه بخواهند و چه نخواهند باید حضور بیشتری در حوزه های انتخابیه خود داشته باشند، بنابراین بنده توصیه می کنم که نمایندگان با در نظر گرفتن اصلاحات به کلیات لایحه بودجه رای بدهند و ما در شور دوم به دغدغه هایی که درباره حقوق بازنشستگان و اقشاری دیگر داریم، بپردازیم.



وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم احکامی را در شور اول بودجه تدوین و تنظیم کنیم که در قالب ان جداول تفصیلی  و جداول مصارف ارائه شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 373318
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار